Ontstaan concept :
Bij een eerste bezoek aan het departement viel me op dat er weinig sfeer in het gebouw zat, het gebouw was koel, weinig uitnodigend, verouderd en bovenal was er het gebrek aan een conceptueel verhaal.
Evenzeer was duidelijk dat de centrale trap heel aanwezig was (3 verdiepingen) en dat daar het concept van de renovatie kon ontstaan.
De centrale trap kon behouden worden en tevens werd dit het element om ruimtelijke binding te creëren, gekoppeld aan een betekenisvol verhaal.
De trap staat beeld voor “een centrale sterke boom” met een sterke symbolische geladenheid.
“boom” staat voor leven, groei, structuur, bladeren die komen en gaan, seizoensgebonden.
Zo zijn er ook de studenten die komen en gaan, vakantie-gebonden, de leerlingen dwarrelen van de treden zoals de bladeren van de bomen.
De stam = structuur trap = trapboom => bestaande structuur is bekleed met casaleno, houtfineer + onderaan de trap liggen bladeren (geperst in plexi) met paddestoelen (licht)
Kelder :
worteling = sterke fundamenten worden gelegd (student als individu & sociaal wezen)
De kelder is een recreatiezone voor de studenten;
netting & nesting (leerling als sociaal wezen, als deel van een groep & leerling als individu met een eigen karakter, zelfontplooiend)
- In kelder is plaats voor deze 2 karakters
Refter met tafels : leerling in sociale omgang met medestudenten, socializing
Lounge : rustplek, mogelijk om individueel te lezen, leren, enz.
- Herkenbaar gemaakt in plan en ruimte
Refter : strakke opbouw van tafels en stoelen
Lounge : begrensd door bamboestokken, met binnenin “gemakkelijke” zitplaatsen.
Eenheid tussen de 2 ruimtes dmv opgelichte bamboeprint op wand, parket (ref. natuur) in deze ruimtes.
Gelijkvloers :
ontwikkeling stam = grootste drukte, veel circulatie, oriëntatie
Hier zijn er administratieve functies, vergaderzalen, directiekantoren
- Herkenbaar gemaakt in plan en ruimte
Kern = rust (natuur) (stam van de boom)
Overgang = plaats voor individu (internetmeubelen)
Circulatiezone = drukker, sociale aspect van belang
- Link naar toekomstige nieuwbouw dmv een geleidingswand met ronde (organische, natuurlijke vorm) openingen.
In deze opening worden beelden getoond die staan voor de opleiding vroedkunde aan het departement. Beelden van de prenatale baby.
Indirect licht versterkt nog de verbindingsgang als lijn door het project.
Verdieping 1:
Ontstaan van de kruin = beweging van leerlingen (bladeren) die bewust naar de klaslokalen komen.
- Het wordt minder druk, serener
- Nog steeds te oriënteren door gelijkmatige opbouw als andere verdiepingen
- Hier bijkomende cluster : in uitsprong voorgevel is plaats voor “netting” en “nesting”.
Verdieping 2:
Verdere groei van de kruin = bewuste pasage, minder toevallig verkeer
- Nog serener, nog bewuster verkeer
- Wordt lichter; ook letterlijk met bovenliggende koepelstructuur
- Nog steeds te oriënteren door gelijkmatige opbouw als andere verdiepingen
- Hier bijkomende cluster : in uitsprong voorgevel is er plaats voor “netting” en “nesting”.
Algemeen :
- Hoe hoger men komt hoe lichter de kleur van de vloer (gietvloer) wordt, nl van stam naar kruin => van drukte naar sereniteit.
- Duidelijke oriëntatie : door op elk nivo onderscheid te maken tussen rust en omliggende zones => herkenbaar op elk nivo